3DVR-teknologian mahdollisuudet teollisuuden koneiden ja laitteiden huollossa, asennuksessa ja koulutuksessa

Oheinen toiminnallinen moottorimalli liittyy yrityksemme 3DVR-projektiin, jonka tarkoituksena on testata ja tuottaa materiaalia sekä uusia sovelluksia virtuaaliympäristöihin 3D-malleja hyödyntäen. Moottorimallilla testataan mm. 3DVR-mallin käyttöä huolto-, kunnossapito- ja  koulutusnäkökulmista käsin.

Virtuaalimalleiksi vietyjä tuotteita voidaan hyödyntää mm. opetettaessa ihmisille kuinka tuotteen (olipa se kone, laite tai joku muu esine tai asia…) on tarkoitus toimia ja kuinka se voidaan mm. huoltaa, korjata sekä koota.

Moottori_300316

3DVR-teknologia avaa teollisuuden alan yrityksille aivan uusia tapoja toimia ja toteuttaa asioita, kun fyysinen paikka, tila ja aika eivät enää sido ihmisiä.

Yhdysvalloissa sijaitsevassa yliopistossa (East Tennessee State University) tehty tutkimus osoittaa, että ihminen muistaa 10% lukemastaan, 20% kuulemastaan, 30% näkemästään ja 90% tekemästään suorittaessaan tehtävää. Virtuaalitodellisuus mahdollistaa todellisten tilanteiden simuloimisen eli tekemällä oppimisen. Virtuaalitodellisuuden ja laitteiden yleistymisen myötä myös ns. perinteinen opiskelu kouluissa voi mullistua. /1/

Virtuaalisessa maailmassa liike luo vahvimman läsnäolon tunteen ja tästä syystä mm. virtuaalilasien valmistajat ovat panostaneet käyttäjän sijainnin seurantaan. Käyttäjän liikkumismahdollisuus on toistaiseksi kuitenkin melko rajoitettu mm. Riftin käyttäjä voi liikkua halkaisijaltaan reilun metrin kokoisella alueella. HTC Viven avulla on mahdollista liikkua huoneen kokoisessa tilassa./1/

Virtuaalilasien valmistajat ovat kehittäneet myös käsiohjaimia, joilla käyttäjä pystyy helpommin ja luonnollisemmin käyttämään käsiään virtuaalitodellisuudessa (mm. kokoamaan esineitä ja asioita). Käsiohjaimet mahdollistavat sen, että jossain vaiheessa käyttäjä pystyy itse luomaan sisältöjä suoraan virtuaalimaailmassa mm. Oculus on jo esitellyt Oculus Medium -muovailusovelluksen. Kyseisen muovailusovelluksen avulla kuka tahansa pääsee muotoilemaan ja veistämään omia kolmiulotteisia kappaleita virtuaalisessa tilassa./1/

Tulevaisuudessa virtuaalimaailmassa luotuja kappaleita pystytään mahdollisesti hyödyntämään myös muissa sovelluksissa ja tuottamaan niistä suoraan myös fyysisiä tuotteita mm. 3D-tulostamalla.

Lähteenä käytetty: www.virtuaalimaailma.fi [viitattu 31.3.2016]